Nr. 9 – Sådan forankrer du samarbejdet

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.




En rigtig vigtig del i metoden er at inddrage de unge undervejs. Løbende at være dialog og tale om, hvordan det bliver en succesoplevelse, og hvad der måske ikke kører. Men også at hjælpe de unge til at se, hvilke ressourcer de har, og hvilken forskel de bidrager til. Det er også med til at understøtte deres engagement og motivation.
Herunder kan du finde guides og øvelser til, hvordan du kan understøtte og tjekke ind med de unge.

At dele gode historier er også en vigtig del i forhold til at inspirere andre, få opbakning fra kollegaer, få vigtige interessenter med og måske kunne få nye samarbejdspartnere med.
Derudover kan deling af succeshistorier med øvrigt personale på STU og i foreningen sikre, at de øvrige medarbejdere har kendskab til samarbejdet om frivillighed og bakker de unge op.
Herunder kan du finde guides, skabeloner og øvelser til, hvor og hvordan man kan sprede budskabet.

Løbende er det en opgave at understøtte samarbejdet gennem at sikre dialog, evaluering og forventningsafstemning med STU og forening – samt sikre forankring gennem dialog om roller og opgaver.
Se redskaberne nedenfor, som hjælper jer med at få talt om, hvad I kan byde ind med, hvad der kan opstå af barrierer og hvad der skal til for at lykkes.

For at sikre et godt samarbejde er det vigtigt løbende at tjekke ind, evaluere og justere. Det vil også være vigtigt løbende at snakke med foreningen om deres rolle i forhold til at motivere de unge gennem anerkendelse og invitation til fællesskabet.
Se guiden nedenfor, som hjælper dig med at få overblik over, hvordan et tjek ind kan foregå, og hvad det kan handle om. Du får også et samlet overblik over, hvornår og hvor ofte det kan være gavnligt at tjekke ind.

For at sikre et godt samarbejde er det vigtigt løbende at tjekke ind, evaluere og justere. Det er også her, at vi kan dele de unges succeshistorier eller mindre gode oplevelser, som vi kan lære af og justere efter.
Se guiden nedenfor, som hjælper dig med at få overblik over, hvordan et tjek ind kan foregå, og hvad det kan handle om. Du får også et samlet overblik over, hvornår og hvor ofte det kan være gavnligt at tjekke ind.

Når de unge har lyst til at blive ved, og at de føler, de er en del af det fællesskab, de er i, er det vigtigt, at det bliver en fælles indsats at bakke op om deres engagement. Det vil være et løbende arbejde at motivere og sikre en god relation mellem de unge og foreningerne.
Find en guide til, hvordan du kan klæde foreningen på til at støtte op om de unges engagement.

Det kan være en fordel at tænke aktiviteter til at træne ‘frivillighed i fritiden’ i skoletiden, så de unge får mulighed for at prøve det af i trygge rammer fx også i grupper eller makkerpar. Det kræver, at både underviser, forening og frivilligcenter planlægger aktiviteterne, tager udgangspunkt i den unges nærmeste udviklingszone, skaber opbakning blandt personer rundt om de unge, øver transport mv.
Herunder kan du finde guides til, hvordan I kan starte dialogen, forventningsafstemmer og får talt om, hvem kan gøre hvad for at understøtte, at de unge bliver frivillige i fritiden eller på egen hånd.

Nu er de unge frivillige i grupper i skoletiden og med støtte fra underviser. Når de unge starter som frivillige i foreningen, er det vigtigt at skabe en god velkomst, så de unge føler sig inkluderet fra starten. Derudover er det vigtigt løbende at anerkende deres indsats og den forskel, de gør fx ved at fejre dem, uddele frivilligbeviser og selvfølgelig løbende sige det højt.
Herunder har vi lavet en opstartspakke til foreninger med den gode velkomst, visuelle værktøjer og meget andet. Vi har også lavet en række øvelser til, hvordan I kan forberede de unge på frivillighed bedst muligt. Tjek også gerne de “Løbende opgaver”, hvor du finder guides til at tjekke ind og understøtte undervejs.

For at bygge fundamentet for et bæredygtigt samarbejde er det vigtigt at have en fælles forståelse af formålet med samarbejdet, rollefordeling og kerneopgaverne. Redskaberne kan hjælpe med, hvad der er vigtigt at få vendt i fællesskab, hvilke roller I hver især kan have, og hvordan I får lagt en god plan for jeres samarbejde om frivillighed for unge på STU.

Når du har fået indblik i de unge og idéer til et godt foreningsmatch, kan du begynde at tage kontakt til relevante foreninger. Her er det vigtigt at få afstemt foreningens opgaver, rummelighed og muligheder for at samarbejde.
Her finder du materialer, der kan hjælpe dig med at klæde foreningerne på til at arbejde med frivillige fra STU.

Første skridt i at få skabt et godt samarbejde med en STU er at få forventningsafstemt og gjort sig overvejelser om roller og opgaver for både koordinatorer og unge for at sikre et bæredygtigt samarbejde om frivillighed for de unge på sigt – også selvom du selv kommer fra en STU eller allerede har etableret kontakten.

En vigtig del af at introducere til foreningen og til frivillighed og for at skabe et trygt fundament er, at de unge uforpligtende skal møde foreningen og opleve de fysiske rammer.
Herunder finder du forskellige materialer til, hvordan du klæder de unge på til besøget, samt hvordan du kan samle op efter besøget.

Nu skal de unge klædes på til frivillighed. Herunder finder du guides og redskaber til forskellige aktiviteter, som man kan sætte i gang til formålet. For nogle unge kan det være første gang, de hører om frivillighed, mens andre allerede har kendskab til foreningslivet – uanset er det vigtigt at skabe en tryg og inkluderende stemning, hvor de unge bliver inddraget undervejs.

Har du brug for sparring eller inspiration? Gå på opdagelse her på siden – eller hiv fat i os, eller et af de andre frivilligcentre, der bruger metoden. Du kan læse mere under “Find svar på dine spørgsmål her”.




